Zoeken
Generic filters
nav

Zonnepanelen huren?

Je bent je aan het oriënteren op zonnepanelen en vindt de investering ervan te hoog of je wilt geen risico’s lopen op onverwachte kosten. Bij Solease snappen wij dat volledig. We nemen je alle zorg uit handen als je bij ons zonnepanelen huurt. Zolang je bij ons huurt, regelen wij alles: de installatie, monitoring, eventuele reparaties en onderhoud, en zelfs de verzekering is gedekt.

Dakcheck doen
Grove schatting
Offerte aanvragen
Professioneel legplan

Zonnepanelen huren

Hoe werkt zonnepanelen huren?

Heb je wel eens een auto, een huis of een fiets gehuurd? Dan weet je in grote lijnen al hoe het werkt. Zonnepanelen huren werkt zo: wij financieren de zonnepanelen en regelen alles voor je. Denk aan de installatie, eventueel onderhoud of reparaties, de monitoring en verzekering van het systeem. Jij betaalt ons iedere maand huur en behoudt de mogelijkheid om de zonnepanelen over te nemen wanneer jij dat wilt.

Zo kan jij zorgeloos je eigen zonne-energie opwekken. Eventueel spaargeld kan je besteden aan andere dingen. Bijvoorbeeld aan andere duurzame oplossingen, een vakantie of een nieuwe auto.

Direct besparen

Goedkoper uit met zonnepanelen

Voor de groene stroom die de zonnepanelen opwekken, hoef je de energiemaatschappij niet meer te betalen. Dat scheelt geld. Van die besparing, kan je zonnepanelen huren. Je hebt dus geen dubbele kosten.

Stop met teveel betalen!
Onze klanten houden onderaan de streep zelfs nog geld over nadat ze beginnen met het huren van zonnepanelen. Zij besparen gemiddeld zo’n €130 per jaar extra!

Zonnepanelen huren in 3 stappen

STAP 1:
Laat je dak beoordelen door onze experts

Doe je een aanvraag? Dan nemen wij contact met je op om jouw persoonlijke wensen te bespreken.

Vervolgens ontvang je een offerte met daarin een ontwerp voor de meest effectieve plaatsing van de panelen, de verwachte energiebesparing en het huurbedrag.

 


 

STAP 2:
De zonnepanelen worden professioneel geïnstalleerd

Na jouw akkoord op de offerte plannen de installatie van je zonnepanelen. Onze installateurs houden uiteraard rekening met jouw wensen, leggen alles uit en werken professioneel en op een veilige manier.

Binnen een dag wek je je eigen groene stroom op. De statistieken volg je natuurlijk in via een app.

 


 

STAP 3:
Start met geld besparen!

Zodra je systeem is geïnstalleerd begin je direct met besparen. De eerste maand al!

Ook na de installatie staan wij altijd voor je klaar. Of het nu om vragen gaat, of om reparatie en onderhoud van je panelen. Deze diensten zijn volledig gedekt in je huurbedrag: extra kosten heb je dus niet!

Zonnepanelen huren in 3 stappen

1. Dakcheck

Na je dakcheck- of offerteaanvraag nemen wij contact met je op om aanvullende vragen en je persoonlijke wensen te bespreken. Vervolgens ontvang je een offerte met daarin een ontwerp voor de meest effectieve plaatsing van de panelen, de verwachte energiebesparing en het huurbedrag.

2. Installatie

Als je akkoord gaat met de offerte plannen we een afspraak in voor de installatie van je zonnepanelen. Onze installateurs houden uiteraard rekening met jouw wensen, leggen alles uit en werken op een veilige manier. Binnen een dag wek je je eigen groene stroom op.

3. Besparen!

Zodra je systeem is geïnstalleerd begin je direct met besparen. Ook na de installatie staan wij altijd voor je klaar. Of het nu om vragen gaat, of om reparatie en onderhoud van je panelen. Deze diensten zijn volledig gedekt in je huurbedrag: extra kosten heb je dus niet!

Scherp geprijsd

Zo houden we de prijs laag

Ieder dak is verschillend. Op het ene schijnt de zon volop, op het andere valt wat schaduw. Er zijn grote daken, platte daken, kleine daken en daken met ramen of pijpjes. Daarnaast heeft elk huishouden zijn eigen energiebehoefte. Wij stellen daarom een zonnestroomsysteem samen dat helemaal is afgestemd op jouw dak en verbruik. Weg met onnodig zware (lees: dure) omvormers of optimizers als je die niet nodig hebt. Zo profiteer jij van scherpe huurtarieven.

Ga huren

Begin met huren

Je begint met huren en jij kiest óf en wanneer je het systeem koopt. Door te huren kun je nu al overstappen op zonne-energie en hoef je niet te wachten tot je het volledige aankoopbedrag bij elkaar gespaard hebt.

Je kan de zonnepanelen al na 1 maand van ons overnemen. Bij ons betaal je altijd alleen de marktwaarde (of minder) van de zonnepanelen op je dak. De overnameprijs daalt iedere maand omdat je koopkorting opbouwt voor iedere maand die je huurt. Deze koopkorting is een minimale gegarandeerde korting die je krijgt op de nieuwprijs van het systeem. Is de marktwaarde onverwachts harder gedaald dan de rekensom nieuwprijs minus koopkorting? Dan krijg je van ons extra korting en hanteren we de marktwaarde als overnameprijs. Zo betaal je nooit teveel.

Het huren van zonnepanelen uitgelegd in 90 seconden

Dakcheck doen
Grove schatting
Offerte aanvragen
Professioneel legplan

Zorgeloos

Niet-goed-geld-terug garantie

Ga all-in zonnepanelen huren. Jij wilt een zonnestroomsysteem dat werkt, toch? Niets is vervelender dan het gedoe als er iets kapot is. Of als het niet lukt om je garantie op te eisen. Bespaar jezelf alle frustraties en laat het door ons regelen. Eventuele problemen lossen we binnen 3 weken op. Duurt het langer? Dan hoef je over die periode geen huur te betalen. Gegarandeerd een werkend systeem. Zo simpel is het!

Topkwaliteit

Verzekerd van kwaliteit

Iedereen kent het gezegde ‘goedkoop is duurkoop’. Wij draaien op voor de kosten als iets snel slijt of vervangen moet worden. Onze zonnepanelen en bijbehorende materialen doorlopen daarom een extra zware selectieprocedure. Kortom: omdat wij verantwoordelijk zijn, ben jij zeker van hoge kwaliteit.

Weten wat jij kan besparen?

Benieuwd wat jij met jouw dak kan gaan besparen? Laat het ons eens doorrekenen. Onze experts staan te popelen om voor je aan de slag te gaan. Natuurlijk is dat gratis en vrijblijvend.

Huurprijs opvragen

Vragen over zonnepanelen

Zonnepanelen huren is een voordelige manier om je huis van stroom te voorzien. Het is dan ook logisch dat steeds meer mensen de mogelijkheden onderzoeken om zonnepanelen op hun dak te laten plaatsen. Dit brengt echter ook de nodige vragen met zich mee. Hieronder beantwoorden we een aantal van de meest gestelde vragen omtrent zonnepanelen.

  • Wat kost het om zonnepanelen te huren?

    Een compleet zonnestroomsysteem van elf zonnepanelen (inclusief installatie) kost ongeveer €49 per maand.

    Zijn deze zonnepanelen toe aan onderhoud of erger nog, is er iets kapot en is een reparatie noodzakelijk? Geen zorgen, Solease heeft de oplossing. Door zonnepanelen bij ons te huren ben je geen aanschafkosten kwijt en de kosten voor onderhoud, reparaties, monitoring en verzekering nemen wij voor onze rekening. Zo bespaar je een aanzienlijk bedrag en houd je in de meeste gevallen op jaarbasis zelfs een mooi bedrag over.

       Offerte aanvragen

  • Wat is de opbrengst van zonnepanelen?

    De opbrengst van zonnepanelen kan je op meerdere manieren interpreteren. De ene verwacht een bedrag, de ander een bepaald aantal kWh’s dat uitdrukt hoeveel energie het systeem heeft opgewekt. We hebben een aantal artikelen geschreven over de opbrengst. We hebben de linkjes van die artikelen verzameld in dit blog: “Wat is de opbrengst van zonnepanelen?“.

  • Hoeveel kan je besparen met zonnepanelen?

    Wat de opbrengst is van zonnepanelen is per dak verschillend. Natuurlijk is het vermogen van de zonnepanelen een grote bepalende factor, maar ook de omvormer speelt een grote rol. Daarnaast is de opbrengst afhankelijk van overige omstandigheden, zoals de oriëntatie en hellingshoek van je dak, maar ook hoeveel en hoelang er schaduw op je dak valt en waar je woont. De solar experts van Solease kunnen met behulp van geavanceerde software en 3D-satellietbeelden de opbrengstvoorspelling zeer nauwkeurig berekenen.

    Wil je een nauwkeurige berekening? Vraag dan een offerte aan. Voor een snelle en grove schatting doe je de online dakcheck.

       Offerte aanvragen

  • Wat kosten zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?

    Logisch dat je jezelf de vraag stelt: wat kost een zonnestroomsysteem, hoe ga je ze dat betalen en hoe snel heb ik het terugverdiend? Hoeveel een zonnestroomsysteem kost hangt af van een aantal dingen. Aangezien ieder dak anders is, is de samenstelling van ieder systeem dat dus ook. De één heeft bijvoorbeeld wel optimizers, de ander niet. Daardoor is het geven van een vaste prijs per zonnepaneel niet mogelijk.

    Wil je weten wat een zonnestroomsysteem kost dat past op jouw dak en bij jouw energiebehoefte? Vraag dan een offerte aan of lees onze whitepaper “Wat kosten zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?” voor een indicatie van de kosten en terugverdientijd.

       Download whitepaper

  • Welke maanden is de opbrengst het hoogst?

    Zonnepanelen wekken niet altijd evenveel energie op. Dit varieert niet alleen van maand tot maand, maar kan zelfs tot in de minuten verschillen. Er zijn veel factoren die de uiteindelijke opbrengst bepalen, zoals de tijd van het jaar, het weer en je woonplaats. Het weer zorgt voor schommelingen op korte termijn, maar als je de opbrengst per maand gaat bekijken zie je al snel dat een aantal maanden duidelijk boven de rest uitsteekt. Het zal je misschien verbazen, maar in de maand mei is de opbrengst net een tikkeltje hoger dan in juni en juli (alle drie rond de 13% van de jaaropbrengst), op de voet gevolgd door april (12%) en augustus (11%). In de maanden december (2%), januari (3%) en november (3%) is de opbrengst het laagst.

    Lees ook eens onze blog: “Welke maanden meeste opbrengst zonnepanelen?

  • Wat is het rendement van zonnepanelen?

    Als we praten over rendement, hebben we het enerzijds over de efficiëntie van zonnepanelen en anderzijds over het financiële aspect. Met het eerste wordt het percentage van het beschikbare zonlicht bedoeld dat een zonnepaneel kan omzetten in elektriciteit. Gemiddeld ligt dit ongeveer tussen 15% en 22%.

    Beter bekend is het financiële rendement: de waardevermeerdering van jouw investering. Over het algemeen kun je uitgaan van een rendement dat te vergelijken is met het krijgen van 6% rente op een spaarrekening. Een stuk interessanter dan de rente op je spaarrekening!

  • Welk effect hebben zonnepanelen op mijn woningwaarde?

    De waarde van je woning stijgt op het moment dat je zonnepanelen op je dak hebt die in jouw eigendom zijn. De waarde van een woning met zonnepanelen neemt gemiddeld zo’n € 5.000 – € 7.000 toe. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het systeem. Heb je veel meer zonnepanelen laten installeren of een veel duurder systeem, dan wordt jouw huis automatisch ook meer waard.

    Lees ook ons blog: “Wordt mijn huis meer waard met zonnepanelen?“.

  • Hoelang gaan zonnepanelen mee?

  • Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?

  • Welk zonnepaneel kan ik het beste kiezen?

  • Heb ik een vergunning nodig voor zonnepanelen op mijn dak?

  • Zijn de zonnepanelen ook verzekerd?

  • Welke zonnepanelen in het assortiment en wat is daar goed aan?

  • Wat is mijn rendement na de salderingsregeling?

    Ruim 15 jaar geleden waren zonnepanelen een grote investering met een lange terugverdientijd. In 2004 lag de terugverdientijd nog gemiddeld op de 25 jaar. Om die reden is de salderingsregeling in het leven geroepen om zonnepanelen aantrekkelijk te maken en de terugverdientijd terug te brengen naar maximaal 10 jaar. Inmiddels zijn er ook genoeg systemen die een terugverdientijd hebben van 4-5 jaar.

    Mogelijk wordt de salderingsregeling afgebouwd vanaf 2023. Het doel is dat de besparing jaarlijks hetzelfde blijft door de afbouw én het vastleggen van een minimumprijs voor de kale stroomprijs. En ook de terugverdientijd rond de 7 jaar blijft.

    Actuele informatie over de salderingsregeling lees je ons blog: “Zijn zonnepanelen nog rendabel als de salderingsregeling stopt?“.

  • Wanneer wordt er bij mij geïnstalleerd/geschouwd?

    Je bent akkoord gegaan met de offerte en dat betekent dat er binnenkort een stel prachtige zonnepanelen op jouw dak liggen te blinken in de zon. Mooie vooruitzichten!

    Na het ontvangen van jouw akkoord, delen we jouw contactgegevens met de installateur zodat hij contact met je kan opnemen om de installatie of schouw in te plannen. Hij neemt doorgaans binnen 2 weken contact op. Soms wachten we nog op een actie van jou. Kijk dan even op Wat moet ik doen? en binnen 2 minuten weet je of je nog iets moet doen of dat je lekker achterover kan leunen.

  • Ik heb geen meterkast foto's, want ik woon er (nog) niet. Wat nu?

    Om er zeker van te zijn dat het systeem wat we maken past op de aansluitingen in jouw huis, is het belangrijk dat wij foto’s ontvangen van de meterkast. Je kan hiervoor contact opnemen met de makelaar of met de bewoner van jouw (toekomstige) huis. Deze kan foto’s (laten) maken. Lukt dat niet? Vraag dan welke type aansluiting en wat voor meter er in de meterkast zit. Met deze informatie komen wij meestal ver genoeg om de installatie goed voor te bereiden.

  • Het totale vermogen van mijn zonnepanelen is hoger dan mijn omvormer, klopt dit wel?

    In bepaalde gevallen adviseren we een systeem waarbij de omvormer kleiner is dan het vermogen van de zonnepanelen. Wil je weten waarom wij voor een bepaalde omvormer kiezen en wat de voordelen zijn van een te kleine omvormer? Lees dan onze blog: “Waarom is het vermogen van mijn zonnepanelen groter dan mijn omvormer aankan?“.

  • Melden jullie bij mijn energieleverancier dat ik zonnepanelen krijg?

    Nee, dit kan je zelf doen en is heel makkelijk. Binnen 10 minuten heb je de zonnepanelen aangemeld via de website van www.energieleveren.nl. Dit zorgt ervoor dat je netbeheerder op de hoogte is.

    NB: Solease is geen eigenaar van de website energieleveren.nl, deze website wordt beheerd door alle netbeheerders. In verband met de privacywetgeving kunnen en mogen we geen zonnepanelen aanmelden voor onze klanten.

  • Ik huur zonnepanelen en wil ze overnemen, hoe vraag ik een overnameofferte aan?

    Hier komt je flexibel huren van pas. Wij kunnen op elk moment een overname offerte voor je aanmaken.

    Stuur ons een email op info@solease.nl met jouw gegevens en in welke maand je de zonnepanelen wilt overnemen. De overname procedure willen wij het liefst zo’n 10 werkdagen van te voren opstarten en de overname offerte kunnen wij maken per elke 1e van de maand.

  • Eén zonnepaneel wekt minder op dan de andere panelen, hoe kan dit?

    Heb je een SolarEdge omvormer? Dan kan je de opbrengst per zonnepaneel bekijken. Het standaard overzicht zal zich vormen in de energie dat elk zonnepaneel over de gehele dag heeft geproduceerd. Als er een deel van de dag schaduw valt op 1 van de panelen, dan is aan het einde van de dag de totaal opbrengst voor dat paneel lager. Gebruik de playback functie om een beter inzicht te krijgen.

    Zie je alsnog gekke waardes dan kan je altijd even contact opnemen met ons. Dan zullen we er samen naar kijken.

  • Tijdens de installatie is er iets beschadigd, wat nu?

    Neem contact op met Solease via info@solease.nl met zo veel mogelijk informatie en foto’s. Wij helpen je dan graag verder.

    Zorg ook dat je verzekeringsmaatschappij op de hoogte is.

  • Waarom verschilt te opbrengst tussen mijn app, omvormer en mijn slimme meter?

    Het klopt dat er een verschil zit tussen je monitoring en je nota aan het einde van de maand en/of het jaar. Dat zit zo:

    De omvormer meet de opbrengst van je systeem, deze opbrengst zie je terug in de monitorings-app. De stroom die je opwekt met de zonnepanelen gaat eerst via je meterkast naar de apparaten in je huis (bijvoorbeeld als je wasmachine of tv aanstaat)? Alleen de resterende stroom wordt teruggeleverd aan het net. De slimme/draaischijf-meter meet alleen wat er teruggeleverd wordt aan het net.

  • Ik zie geen opbrengst meer in mijn monitoringsstatistieken, wat kan er aan de hand zijn?

    Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.

    Zie je geen opbrengst in je monitoringsstatistieken tussen februari en november? Dat is vervelend! Je wilt natuurlijk dolgraag weten wat de zonnepanelen opwekken! Dit is wat je kunt doen:

    1. Controleer eerst of de omvormer nog werkt. Kijk hiervoor naar de groen of blauwe lampjes die branden.
    2. Het kan zijn dat de verbinding verbroken is tussen omvormer en je router. Controleer daarom je internetverbinding. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af.
    3. Lijk de internetverbinding verbroken? Probeer de verbinding dan te herstellen en verbind je omvormer opnieuw met internet (klik hier voor de handleiding).
    4. Ben je middels een UTP kabel verbonden of er zitten Wifiversterkers tussen? Dan adviseren we om de kabel of de Wifiversterkers te resetten.

    Ervaar je nog steeds problemen? Neem dan contact op via info@solease.nl.

  • Ik heb een draaischijfmeter, moet ik mijn meter vervangen?

    Zolang je draaischijfmeter geen teruglooprem heeft, hoef je de meter niet te vervangen. In januari 2023 ben je verplicht om een slimme meter te hebben als er zonnepanelen op je dak liggen. We raden je aan om de meter op tijd te vervangen om de drukte straks voor te zijn.

  • Ik heb een nieuwe internetprovider, hoe verbind ik de omvormer weer met internet?

    Om je omvormer te verbinden met de Wifi, kun je deze handleidingen gebruiken die te vinden zijn op solease.nl/klantportaal/aanmelden-voor-monitoring-zonnepanelen.

  • Er zitten vogels onder mijn zonnepanelen, is dit gevaarlijk?

    Het komt extreem weinig voor dat vogels schade toe brengen aan de panelen. Alser vogels onder de panelen zitten, dan zijn het vaak kauwen. Deze vogels zijn een beschermde diersoort, wat het onmogelijk maakt om de nesten te verwijderen. Meestal vertrekken de vogels vanzelf wanneer het weer warmer wordt.

  • Ik ben verhinderd op de ingeplande datum van schouw/installatie/serviceklus, wat nu?

    Kun je niet meer op de datum waarop je een afspraak hebt? Bel ons dan zo snel mogelijk op 030-320 02 37, zodat we de afspraak kunnen verzetten. Wij zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9u ‘s ochtends en 17u ‘s avonds. Let op! Voor afspraken die binnen 72 uur van tevoren worden afgezegd geldt, het is mogelijk dat hier kosten aan verbonden zijn.

  • Mijn omvormer lijkt niet meer te werken, wat nu?

    Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.

    Heb je het vermoeden dat je omvormer niet werkt tussen februari en november terwijl het licht genoeg lijkt buiten? Het meest voorkomende probleem is dat er een schakelaar niet goed staat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een korte stroomstoring op het net of onstuimig weer. Het uitklappen van een schakelaar is in feite een beveiligingssysteem. We willen je vragen het volgende uit te voeren:

    Check allereerst of de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog staat (het gaat om de aardlekschakelaar op de groep die destijds is geplaatst tijdens de installatie van de panelen. Nee? Zet deze dan omhoog, het systeem zal weer gaan werken. Ja? Volg dan de volgende stappen.

    Stap 1: Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit. De DC schakelaar noem je ook wel de werkschakelaar en bevindt zich altijd binnen twee meter van de omvormer.
    Stap 2: Ga naar de meterkast en zet de aardlekschakelaar van het PV systeem uit. Wacht een aantal minuten en zet deze weer aan.
    Stap 3: Zet de DC schakelaar van de omvormer weer aan. Wacht een halfuurtje en als het goed is, moet je systeem weer gaan werken.

    Werkt het na deze stappen nog steeds niet? Neem dan contact met ons op.

  • Waarom zou ik zonnepanelen willen?

    De energie die zonnepanelen opwekken, hoef je niet meer te kopen van de energiemaatschappij. Dat scheelt geld. Je maandelijkse energiekosten gaan daardoor direct flink omlaag en na een paar jaar heb je de investering voor je zonnepanelen alweer terugverdiend als je zonnepanelen koopt. Huur je zonnepanelen? Dan hoef je niet eens een investering te doen en bespaar je vanaf de installatiedag. Maar er zijn nog meer voordelen:

    Financiële voordelen
    ✔ Met 10 zonnepanelen bespaar je zo’n €600 per jaar op je energierekening
    ✔ Geen extra kosten voor onderhoud of reparatie zolang je huurt (want die zijn voor Solease)
    ✔ Minder tot geen last meer van energieprijsstijgingen door je energieleverancier

    Voordelen voor het milieu
    ✔ De energie uit zonnepanelen is 100% groene stroom op: super duurzaam
    ✔ Zonnepanelen verlagen jouw CO2-uitstoot, dit remt de opwarming van de aarde
    ✔ Je draagt bij aan een schonere wereld voor je (klein)kinderen

    Voordelen voor je huis
    ✔ Je profiteert met zonnepanelen van een beter energielabel voor je huis
    ✔ Je huis wordt meer waard door de zonnepanelen (gemiddeld €5000)
    ✔ Zonnepanelen zorgen voor schaduw op je dak en dus koelere kamers in de zomer

    In onze blog benoemen we nog 10 voordelen van zonnepanelen.

  • Waarom is Solease de beste keuze?

    Solease is de eerste in Nederland die zonnepanelen ging verhuren. Bij ons huur je voor een scherpe prijs voor hoge kwaliteit zonnepanelen die enorm betrouwbaar zijn, want op kwaliteit moet je zeker niet bezuinigen met een levensduur van 25 jaar.

    Wil je kopen? Dat kan natuurlijk ook. Je krijgt dat hetzelfde betrouwbare systeem als waar wij in investeren voor onze huurklanten.

    Waarom je bij ons klant wilt worden:
    ✓ Duizenden tevreden klanten door heel Nederland
    ✓ Klanten waarderen ons met een 9.2
    ✓ Veilige installaties door ervaren en gecertificeerde installateurs
    ✓ Scherpe prijs voor een zeer betrouwbaar systeem
    ✓ Systemen vanaf 4 zonnepanelen
    ✓ We werken met installateurs bij jou in de regio
    ✓ Goede prijs-kwaliteit verhouding
    ✓ We werken alleen met A-merken en materialen

    Waarom je bij ons wilt huren:
    ✓ Niet-goed-geld-terug garantie
    ✓ Het is flexibel: GEEN vaste huurperiode van 10 of 15 jaar
    ✓ Huren = incl. monitoring, onderhoud & reparaties
    ✓ Overnemen kan op elk moment tegen de dan geldende marktwaarde en zonder boete

  • Wat kosten zonnepanelen?

    De aanschafkosten van zonnepanelen zijn een flinke investering. Je hebt het al snel over vele duizenden euro’s. Dat is precies de reden dat we bij Solease zonnepanelen verhuren. Een compleet zonnestroomsysteem van elf zonnepanelen (inclusief installatie) kost ongeveer €49 per maand.

    Zijn deze zonnepanelen toe aan onderhoud of erger nog, is er iets kapot en is een reparatie noodzakelijk? Geen zorgen, Solease heeft de oplossing. Door zonnepanelen bij ons te huren ben je geen aanschafkosten kwijt en de kosten voor onderhoud, reparaties, monitoring en verzekering nemen wij voor onze rekening. Zo bespaar je een aanzienlijk bedrag en houd je in de meeste gevallen op jaarbasis zelfs een mooi bedrag over.

  • Hoe werken zonnepanelen?

    Zonnepanelen zijn eigenlijk technische hoogstandjes die elektriciteit opwekken uit zonlicht. Een zonnepaneel bestaat uit tientallen zonnecellen die zijn voorzien van een dun stuk halfgeleidend materiaal. Wanneer zonlicht op het paneel valt, ontstaat er elektrische spanning: gelijkstroom. Via een omvormer wordt de stroom uit de zonnepanelen omgezet naar wisselstroom (de stroom uit je stopcontacten), zodat de zonne-energie gebruikt kan worden door de apparaten in jouw huis. Met direct zonlicht haal je het maximale uit de zonnepanelen op je dak, maar ook op bewolkte dagen vangen de zonnepanelen voldoende straling van de zon om rendabel te zijn.

  • Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?

    Hoeveel zonnepanelen er op je dak passen hoeft niet hetzelfde te zijn als het aantal panelen dat je nodig hebt om je verbruik te dekken. Het aantal zonnepanelen dat je nodig hebt hangt af van een aantal factoren. Allereerst is het belangrijk om je verbruik in kaart te brengen. Er is namelijk geen reden om zonnepanelen te plaatsen die meer stroom opwekken dan jij verbruikt (overproduceren kost meer dan het oplevert).

    De specialisten van Solease maken samen met jou een realistische inschatting van je energiebehoefte, nu en in de toekomst. Zij adviseren op basis daarvan hoeveel zonnepanelen jouw huishouden nodig heeft. Andere factoren die een rol spelen zijn:

    • Obstakels op het dak (raam, dakkapel, pijpjes, schoorstenen)
    • Schaduwvrije ruimte op het dak
    • Oriëntatie van je dak
    • Hellingshoek van je dak
    • Je woonplaats

  • Hoelang gaan zonnepanelen mee?

    Jij wilt zeker zijn dat de panelen die op jouw dak komen van hoge kwaliteit zijn. Dit draagt immers bij aan de levensduur van de zonnepanelen en de opbrengsten die ze leveren. Bij Solease ben je verzekerd van zowel het beste materiaal als de beste zorg in de vorm van monitoring en onderhoud. Wanneer je ervoor kiest om je zonnepanelen bij ons te huren, zorgen wij ervoor dat deze panelen in perfecte conditie blijven. We verhuren dan ook uitsluitend zonnepanelen waarop na 25 jaar nog steeds minimaal 84% vermogensgarantie gegeven wordt.

  • Hoeveel levert een zonnepaneel op?

    Verschillende factoren bepalen hoeveel zonnepalen op jouw dak opleveren. De belangrijkste is de instraling. Als de zon loodrecht op de zonnepanelen schijnt, is het rendement het hoogst. Hoe schuiner de panelen komen te liggen ten opzichte van de zon, des te meer panelen je nodig hebt om dezelfde opbrengst te realiseren (lees meer). Om deze reden zetten we de zonnepanelen op een plat dak op een schuin frame. Naast de hellingshoek van je dak speelt ook de oriëntatie van het dakvlak een rol. Zonnepanelen aan de zuidkant van het dak leveren meer zonne-energie op dan de panelen aan de noordkant.

    Wanneer je een offerte bij Solease aanvraagt om zonnepanelen te huren, kunnen we een vrij accurate inschatting maken van het rendement van zonnepanelen op jouw dak. Zo kunnen we je vertellen hoeveel groene stroom je ongeveer gaat opwekken en hoeveel geld je daarmee bespaart op jaarlijkse basis voor de komende 25 – 30 jaar.

  • Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

    Je vraagt je waarschijnlijk af of je dak geschikt is voor zonnepanelen. Dit kan je zelf al grotendeels inschatten aan de hand van de checkvragen die hieronder op een rijtje staan:

    1. Heeft het dak een hellingshoek van 0-7 graden of van 15-60 graden?
    2. Heb je een plat dak, schuin dak, zadeldak, schilddak, lessenaarsdak of tentdak?
    3. Is er genoeg ruimte op het dak voor een vlak van minimaal 4 zonnepanelen (100x169cm per paneel) naast eventuele dakramen, dakkapellen en/of pijpjes?
    4. Bestaat de dakbedekking uit dakpannen, bitumen, dakpanplaten, PVC, staal of golfplaten?
    5. Is de staat van het dak in orde (sterke panlatten, geen rotte delen, asbestvrij, etc.)?

    Kon je elke vraag met JA beantwoorden? Mooi! Dan is de kans groot dat we zonnepanelen bij je kunnen installeren!

    Het plaatsen van zonnepanelen zorgt voor extra gewicht op je dakconstructie en we willen er uiteraard zeker van zijn dat jouw dak dit gewicht kan dragen. Als we hieraan twijfelen schakelen we onze installateur in die je dak vooraf middels een schouw beoordeelt.

  • Huren of kopen: wat past het beste bij mij?

    Zonnepanelen zijn sowieso een goede keuze, of je ze nou huurt of koopt. Zonne-energie is goed voor de portemonnee en goed voor het milieu. Maar liefst een miljoen (1.000.000!) huishoudens in Nederland kunnen dat bevestigen. Je kunt natuurlijk zelf het beste beoordelen wat bij jou past. Ons overzicht hieronder kan daarbij helpen. Zo kun je eindelijk een weloverwogen keuze maken en die zonnepanelen laten blinken op je dak. En belangrijker nog: je stopt met te veel betalen voor stroom. Vraag vooral eens een offerte aan of doe de online dakcheck.

  • Bij een ander aanbieder passen er meer panelen op mijn dak, hoe kan dat?

    Wij hebben ervoor gekozen om de zonnepanelen in geen geval te dicht bij de dakrand, dakgoot, of nok te plaatsen. Simpelweg omdat de wind op die plekken het meest krachtig is en we niet willen dat jouw dak of het zonnestroomsysteem beschadigt. Daarom werken we volgens extra strenge normen en richtlijnen bij het plaatsen van zonnepanelen. Vertelt een andere aanbieder dat er meer zonnepanelen op je dak passen? Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat die aanbieder kleinere veiligheidsmarges hanteert (met alle risico’s van dien) of dat tijdens de installatie blijkt dat er toch minder zonnepanelen geïnstalleerd kunnen worden dan afgesproken. Beide situaties zijn niet wenselijk als je het ons vraagt!

    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Hoe vraag ik de btw terug bij aanschaf van de zonnepanelen?

    Wanneer je klant bent bij Solease, kun je gebruik maken van onze btw-service. Wil je het toch zelf regelen, dan kun je in dit artikel vinden hoe dit werkt.

  • Ik zie niets meer op de monitoring. wat nu?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen en is het licht buiten? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • Wat moet ik vragen/vertellen aan mijn energieleverancier?

    Met zonnepanelen gaat jouw elektriciteitsrekening omlaag en daarbij ook het voorschotbedrag dat je betaalt aan de energiemaatschappij. Na een jaar is pas volledig duidelijk wat het systeem oplevert en hoeveel energie je zelf verbruikt. Hou er wel rekening mee dat de opbrengst van je systeem elk jaar kan verschillen, afhankelijk van de zonuren en bewolking.

    Bij een jaarafrekening berekent de energiemaatschappij jouw nieuwe voorschotbedrag, maar je kunt ook direct een verlaging aanvragen. Ons advies is om het voorschotbedrag te verlagen met het huurbedrag. Dit kan meestal telefonisch.

  • Kan ik niet beter wachten met het kopen van zonnepanelen totdat ze nog voordeliger zijn?

    Hoe sneller je eigen stroom opwekt hoe beter! Zonnepanelen zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat de prijzen niet enorm meer zullen gaan dalen. De afgelopen jaren zijn de prijzen namelijk redelijk gelijk gebleven. Maandelijks besparen met stroom van eigen dak kan beter vandaag dan morgen, toch? Vraag een offerte aan, om te zien wat jij vanaf dag 1 kunt besparen met zonnepanelen.

  • Ik weet niet hoelang ik nog in mijn huis blijf wonen, hoe weet ik of het rendabel is om voor zonnepanelen te kiezen?

    Het is altijd rendabel om zonnepanelen te nemen. Met zonnepanelen ga je 100% groene energie opwekken en besparen zolang je in je huidige huis blijft wonen.
    Wanneer je besluit om te gaan verhuizen en de woning te koop zet, kan de nieuwe bewoner het huurcontract overnemen. Je kunt het zonnestroomsysteem ook van ons overnemen en mee verkopen met de woning. Zonnepanelen zorgen ervoor dat je woning meer waard wordt, omdat het energielabel van de woning stijgt. Wil je weten hoeveel jij kunt besparen met zonnepanelen en wat het gaat kosten? Vraag een vrijblijvende en gratis offerte aan.

  • Wat is het verschil tussen serieel en parallel schakelen? En kan ik zelf kiezen?

    Onze experts houden met het legplan rekening met de mogelijkheden van jouw dak en jouw (toekomstige) energieverbruik. Afhankelijk van de schaduwinval, wordt er een keuze gemaakt voor een serieel of een parallel geschakeld zonnestroomsysteem.

    In onze blog: Zonnepanelen serieel of parallel schakelen, wat is beter? Leggen we het verschil uit.

    Je kunt bij een aanvraag jouw voorkeur geven en dan zullen wij kijken of het mogelijk is én rendabel. Wij zullen nooit een systeem aanbieden waarvan wij weten dat het niet optimaal zal presteren, ook al heeft de klant zijn voorkeur gegeven.

    Benieuwd naar het systeem en de kosten dat wij samenstellen? Prijzen opvragen

  • Kan ik zonnepanelen bij laten plaatsen als mijn stroomverbruik (blijvend) toeneemt?

    Voordat wij een legplan maken adviseren wij de klant om hun toekomstig verbruik te schatten, zodat het systeem ook in de toekomst passend is naar de energiebehoefte.

    Zonnepanelen bij laten plaatsen is mogelijk, afhankelijk van de omvormer die bij jouw thuis is geïnstalleerd. Een omvormer kan maar een bepaald vermogen aan. Als het zonnestroomsysteem meer vermogen heeft dan je omvormer aankan, dan kan dit voor schade zorgen. Wil je het systeem op je dak uitbreiden, maar past dit niet meer op de omvormer? Dan kun je een 2e systeem laten installeren, op voorwaarde dat er genoeg ruimte is op je dak voor minimaal 4 zonnepanelen.

    Het beste is om van te voren al een duidelijk beeld te hebben van het energieverbruik nu en in de toekomst. Wil je weten het mogelijk is om zonnepanelen op jouw dak te laten bijplaatsen? Stuur dan een e-mail naar info@solease.nl.

  • Mijn omvormer geeft een code aan/er brand een lampje. Wat moet ik doen?

    Kijk of je internetverbinding in orde is. Lijkt de internetverbinding tussen de omvormer en de router verbroken? Probeer deze te herstellen via één van deze handleidingen. Lijkt de internetverbinding oké? Probeer dan de omvormer een keer uit en aan te zetten en wacht het 1 dag af. Is het probleem daarna nog steeds niet verholpen? Neem dan contact met ons op, dan helpen we je verder.

  • De opbrengst van de energiemaatschappij en de monotoringsapp komen niet overeen. Hoe kan dit?

    Het is mogelijk dat deze twee opbrengsten verschillen van elkaar. Als er geen stroom wordt verbruikt op het moment dat dit opgewekt wordt door het zonnestroomsysteem, wordt dit geleverd aan het openbare elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld wanneer je overdag niet thuis bent en er verder geen apparaten aan of op standby staan. Dit is de opbrengst die de energiemaatschappij leest.

    De opgewekte stroom die jij direct gebruikt, op het moment dat dit opgewekt wordt door het zonnestroomsysteem, dus bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aanstaat, loopt niet eerst langs de meter. De stroom wordt eerst aan het apparaat geleverd en daarna naar de meter. De energiemaatschappij kan deze stroom niet meten en daardoor ontstaat er een verschil. De monitoringsapp ziet wel alle stroom die jij opwekt met je zonnesysteem.

  • Wat moet ik invullen op energieleveren.nl?

    Energieleveren.nl vraagt je om de volgende gegevens aan te leveren:

    • Merk van de omvormer
    • Vermogen van de omvormer in kiloWatt
    • Merk van de zonnepanelen
    • Aantal zonnepanelen
    • Vermogen per zonnepaneel (in Wattpiek)
    • Totaalvermogen systeem (in Wattpiek)
    • Of er een elektriciteitsopslag aanwezig is en zo ja: datum ingebruikname

    We krijgen nogal eens vragen over het totaalvermogen van het systeem. Het totaalvermogen van je systeem is het maximale vermogen van jouw systeem, het Wattpiek vermogen. Dit is dus niet je verwachte opbrengst. Voorbeeld: je krijgt 10 zonnepanelen met vermogen 320 Wattpiek per paneel. Je Wattpiek vermogen is dan 3.200 Wp. Dit is het getal wat je invult.

    Goed om te weten: om je systeem aan te kunnen melden, moet je eerst een account aanmaken op energieleveren.nl.

  • Wanneer ontvang je de inloggegevens voor monitoring?

    Het monitoringssysteem wordt aangesloten bij de installatie. De inloggegevens ontvang je ongeveer twee weken na installatie van het zonnestroomsysteem. Heb je na 3 weken nog steeds niks ontvangen? Stuur ons dan een mailtje.

    Aanmelden en inloggen voor monitoring? Kijk op onze website.

  • Ik ga verhuizen, en nu?

    Ben je van plan je huis te verkopen? Dat is geen probleem. Het makkelijkst is om het huurcontract (inclusief koopkorting) over te dragen aan de kopers van je huis. Omdat de besparing op stroomkosten groter is dan dat de huurprijs voor de zonnepanelen, is de kans heel groot dat de nieuwe bewoners het huurcontract willen overnemen.

    Wil je niets aan het toeval overlaten? Je kunt het systeem van ons overnemen (zie hierboven) en meeverkopen met je huis. Met zonnepanelen stijgt je huis bovendien in waarde en het krijgt een beter energielabel.

    Heb je verhuisplannen? Laat dit ons zo snel mogelijk weten in een e-mail naar info@solease.nl. Wij kunnen je dan helpen om alles op tijd geregeld te krijgen.

  • Hoe geef ik wijzigingen door aan Solease?

    Wijzigingen kun je doorgeven door een e-mail te sturen naar info@solease.nl. Denk hierbij aan een nieuw telefoonnummer, e-mailadres of rekeningnummer.

  • Wanneer wordt de factuur afgeschreven?

    Je ontvangt van ons de factuur per mail rond de 15e van de maand. Deze factuur wordt aan het einde van de maand (rond de 30ste) afgeschreven. Het is mogelijk dat de afschrijving 1 à 2 dagen ervoor of erna plaatsvindt.

    Wanneer de automatische incasso niet is gelukt, proberen we het een week later nog een keer.

  • Hoe werkt de aanbrengbonus?

    Als je klant bent bij Solease kun je vrienden, familie, collega’s en/of kennissen aandragen. Wanneer een aangedragen persoon klant bij ons wordt en het systeem op hun dak is geïnstalleerd, ontvang jij € 100 euro aanbrengbonus.

    Deze bonus wordt verrekend met jouw maandelijks huurbedrag. Het is mogelijk dat dit over meerdere maanden verspreid wordt, waardoor je dus geen of minder huur hoeft te betalen over de zonnepanelen. De verrekening van de bonus is terug te vinden op de factuur.

    Je mag zoveel mogelijk mensen aandragen als je zelf wilt. Dat kan via deze pagina.

  • Wanneer moet ik mijn zonnepanelen aanmelden?

    Het is handig om de zonnepanelen al voor de installatie aan te melden. Zo ben je zeker dat altijd de juiste informatie wordt gebruikt voor het berekenen van de door jouw teruggeleverde energie. Er wordt namelijk ook gekeken of jouw meter kan terugleveren aan het net.

    De ingangsdatum die je kunt invullen is de dag van de installatie.
    Lees hier meer over voorbereidingen voor de installatiedag

  • Het zonnestroomsysteem op mijn dak werkt niet, wat nu?

    Onze klantenservice krijgt in december en januari regelmatig iemand aan de telefoon die zich zorgen maakt omdat de omvormer niet opstart of over het zonnestroomsysteem niks opwekt. Klinkt dit herkenbaar? Dan kunnen we je alvast geruststellen. Dat is vrij normaal. In deze tijd van het jaar komt het regelmatig voor dat je systeem een hele dag nul opwek heeft, omdat er erg weinig licht is. Dit komt doordat alle zonnestroomsystemen een bepaalde opstartspanning hebben. Dat wil zeggen dat ze pas aangaan (stroom opwekken) bij een bepaalde lichtsterkte of lichtintensiteit. In de donkere winterdagen kan het voorkomen dat er niet genoeg licht is om de opstartspanning te halen.

    Is het geen donkere winterdag? Het meest voorkomende probleem is dan vaak dat er een schakelaar in je meterkast niet goed staat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan een korte stroomstoring op het net of onstuimig weer. Het uitklappen van een schakelaar is in feite een beveiligingssysteem.

    We willen je vragen te kijken of de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog staat (het gaat om de aardlekschakelaar op de groep die destijds is geplaatst tijdens de installatie van de panelen). Is dit niet het geval? Zet deze dan omhoog, het systeem zal weer gaan werken. Staat de schakelaar gewoon omhoog? Volg dan de volgende stappen.

    1. Schakel de DC schakelaar van de omvormer uit. De DC schakelaar noem je ook wel de werkschakelaar en bevindt zich altijd binnen twee meter van de omvormer.
    2. Ga naar de meterkast en zet de aardlekschakelaar van het PV systeem uit. Wacht een aantal minuten en zet deze weer aan.
    3. Zet de DC schakelaar van de omvormer weer aan. Wacht een halfuurtje en als het goed is, moet je systeem weer gaan werken.

    Staan alle schakelaars goed? Controleer dan of de omvormer nog werkt. Kijk hiervoor naar de groen of blauwe lampjes die branden. Controleer daarna je internetverbinding. Het kan zijn dat de verbinding verbroken is tussen omvormer en je router. Verbind je omvormer opnieuw met internet (klik hier voor de handleiding).

  • Ik wil mijn systeem uitbreiden, kan ik zonnepanelen bij laten plaatsen?

    Zonnepanelen bij laten plaatsen is mogelijk, afhankelijk van de beschikbare ruimte op je dak en van omvormer die bij jouw thuis is geïnstalleerd. Een omvormer kan maar een bepaald vermogen aan. Als het zonnestroomsysteem meer vermogen heeft dan je omvormer aankan, dan kan dit voor schade zorgen. Wil je het systeem op je dak uitbreiden, maar past dit niet meer op de omvormer? Dan kun je een 2e systeem laten installeren, op voorwaarde dat er genoeg ruimte is op je dak voor minimaal 4 zonnepanelen.

    Voordat wij een legplan maken adviseren wij de klant om hun toekomstig verbruik te schatten, zodat het systeem ook in de toekomst passend is naar de energiebehoefte. Het beste is om van te voren al een duidelijk beeld te hebben van het energieverbruik nu en in de toekomst.

    Wil je weten het mogelijk is om zonnepanelen op jouw dak te laten bijplaatsen? Stuur dan een e-mail naar info@solease.nl.

  • Wat te doen bij lekkage?

    Vermoed je dat de lekkage is ontstaan door de installatie van het zonnestroomsysteem? Neem dan contact op met Solease via info@solease.nl. Voeg zo veel mogelijk informatie en foto’s toe. Wij helpen je graag verder.

    Zorg ook dat je verzekeringsmaatschappij op de hoogte is.

  • Zien alle zonnepanelen er hetzelfde uit of kan ik ook uit een bepaalde kleur of vorm kiezen?

    Op de markt heb je blauwe en zwarte zonnepanelen. In deze blog leggen we uit wat het verschil is. De zonnepanelen die wij leveren zijn volledig zwart, in de vorm van een rechthoek. Op deze pagina kun je meer informatie vinden over de materialen waar wij mee werken.

  • Hoe werkt mijn 14 dagen bedenktijd?

    De wettelijke bedenktijd geldt alleen voor kopen op afstand en niet voor huur, maar wij kiezen ervoor om toch een bedenktijd te hanteren. We houden 14 kalenderdagen aan vanaf de schriftelijke acceptatie van onze offerte. Dus: je stuurt een e-mail naar ons waarbij je aangeeft akkoord te gaan met de offerte. Vanaf dat moment gaat je bedenktijd in. Wil je er dan alsnog vanaf zien, dan kan je dat aan ons kenbaar maken per e-mail.
    Je kunt ook afzien van je 14 dagen bedenktijd. In dat geval kan het systeem meteen worden besteld zodra wij alle gevraagde informatie van je hebben verkregen en verwerkt. Hiervoor hebben wij graag per mail nogmaals een bevestiging. Onze contactgegevens staan hier: contact.

  • Welke exitopties zijn er allemaal?

    Hier vind je onze exitopties, oftewel de mogelijkheden om te stoppen met het huren van zonnepanelen bij Solease.

  • Wat gebeurt er als ik mijn huis verkoop en de nieuwe bewoners willen de zonnepanelen wel/niet hebben?

    Omdat het systeem maandelijks minder kost dan de waarde van de stroom die het produceert, is de kans zeer groot dat het huurcontract overgedragen kan worden.  Voor de weinige gevallen dat de nieuwe bewoners het contract niet willen overnemen, kan het systeem overgekocht worden voor je nieuwe huis of teruggegeven worden aan Solease.

    Wil je het systeem teruggeven? Dan halen wij het systeem gratis van je dak als je 15 jaar of langer hebt gehuurd. Wil je het eerder teruggeven? Dan zijn daar kosten aan verbonden. Hoe hoog die kosten zijn, kun je op elk moment bij ons opvragen. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

    Maak jij de overstap naar groene energie van eigen dak? Vraag een gratis offerte aan en weet meteen hoeveel je kunt gaan besparen.

  • Wat gebeurt er als ik wil stoppen met huren?

    Veel mensen beginnen met huren en kopen de zonnepanelen van ons over wanneer ze genoeg bij elkaar gespaard hebben. Bij ons neem je het zonnestroomsysteem altijd voor marktwaarde over.

    Kopen met korting
    Elke maand dat je huurt, bouw je koopkorting op. Dit is een gegarandeerde korting op de nieuwprijs van je zonne-systeem. Daalt de marktwaarde van je systeem onverwachts harder dan dat? Dan betaal je alleen de marktwaarde. Meer informatie over het overnemen van de zonnepanelen, staat in je offerte. Wel zo transparant en zo weet je altijd waar je aan toe bent.

    Het mooiste is: je kunt ook nog de btw terugvragen bij de Belastingdienst. Solease kan je hierbij helpen. Maak gebruik van onze btw-service.

    Geen zonnepanelen meer?
    Wil je van de zonnepanelen af? Geen probleem: wij halen de zonnepanelen vakkundig van het dak. Dit doen we tegen boekwaarde + kostprijs demontage, maar zonder boete. Na 15 jaar huren is dit gratis.

    Ga je verhuizen? 
    Dan kun je de zonnepanelen overdragen aan de nieuwe huiseigenaar, of ze van ons overnemen met korting en meeverkopen met de woning.

  • Hoeveel krijg ik voor de energie die ik produceer als ik stroom terug lever aan de energiemaatschappij?

    Om deze vraag te beantwoorden maken we onderscheid tussen ‘gesaldeerde stroom’ en teruggeleverde stroom.

    De waarde van een kWh is opgebouwd uit;

    • De kale kWh-prijs van je energie leverancier (gemiddeld € 0,07 /kWh)
    • Energie belasting ( € 0,1013 /kWh excl BTW)
    • Opslag Duurzame Energie (€ 0,0074 /kWh excl. BTW)
    • BTW (21%)

    Op het moment dat je meer stroom produceert dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het (elektriciteits)net. Die teruggeleverde stroom kun je later weer gebruiken. Het verbruik wordt weggestreept tegen de teruglevering. Dit heet salderen.

    Zolang je op jaarbasis niet meer stroom produceert dan je op maakt, is de waarde van elke kWh die je opwekt dus gelijk aan die van de stroom die je van de leverancier geleverd krijgt (circa € 0,22 / kWh). Je bespaart dan niet alleen op prijs per kWh maar ook op de belastingen die daar op zitten. Dit noemen we gesaldeerde stroom.
    Als je op jaarbasis meer produceert dan je verbruikt, krijg je voor het surplus een zogenaamde terugleververgoeding van je energiemaatschappij. Deze terugleververgoeding ontvang je zonder de belastingen en bedraagt vaak iets minder dan het kale elektriciteitstarief (dus < € 0,07 cent per kWh). Ons advies is dan ook om niet meer zonnepanelen te installeren dan je nodig heb om je huidige stroomverbruik zelf op te wekken.
    Sommige groene energie-aanbieders geven een hogere vergoeding voor teruggeleverde zonne-energie.

  • De huur van Solease is meer dan ik nu betaal aan mijn elektriciteitsleverancier, hoe kan dat?

    Het lijkt alsof dit niet kan: de huur is hoger dan dat je nu betaalt aan je energieleverancier en toch bespaar je.. Dit zit als volgt in elkaar:

    Elk huishouden krijgt van de belasting een heffingskorting. Deze korting was in 2019 € 311,62 en wordt op de jaarafrekening van je energieleverancier verrekend. Dit bedrag krijg je sowieso, ongeacht of je elektriciteit van je leverancier afneemt of zelf opwekt.

    Als wij dus zonnepanelen op je dak leggen en daardoor je gehele elektriciteitsverbruik afdekken, dan zou door de heffingskorting je rekening van je energieleverancier negatief worden. Want je hebt dus nog steeds recht op die heffingskorting! Veel mensen verbruiken ook nog gas, dus dan wordt de heffingskorting van dat bedrag voor gas afgetrokken. Gebruik je geen gas, dan krijg je dus elk jaar geld terug van je energieleverancier. Je hebt natuurlijk wel vaste leveringskosten bij je energieleverancier, die hou je altijd.
    Lees hier meer over de heffingskorting.

  • Werken zonnepanelen ook als er sneeuw op ligt?

    Als de panelen met sneeuw bedekt zijn, produceren ze geen energie. In Nederland valt het verlies aan opbrengst door sneeuw erg mee. Sneeuw verdwijnt meestal binnen een paar dagen en in de winter is er sowieso minder opbrengst door een lage zon en korte dagen. Maak je dus geen zorgen over sneeuw. Zodra de zon weer gaat schijnen verdwijnt het letterlijk als sneeuw voor de zon! Ga niet zelf de panelen schoonvegen.

  • Moet ik mijn zonnepanelen schoonhouden?

    Nee. Doordat de zonnepanelen schuin gemonteerd worden en zijn voorzien van een vuilwerende coating, spoelt de regen ze schoon. Schoonmaken is daarom niet nodig. Wij houden via de monitoring in de gaten of jouw systeem nog optimaal functioneert. Lees meer over schoonmaken van zonnepanelen op onze blog.

  • Het lukt mij niet om een offerte aan te vragen. Wat nu?

    Als het niet lukt om het aanvraagformulier te zien op solease.nl/offerte of in te vullen, kun je twee dingen doen;

    • ons bellen op 030 – 320 02 37. Je komt dan direct in contact met een medewerker.
    • een mailtje sturen naar info@solease.nl met daarin je naam, adres, e-mail en telefoonnummer. Dan nemen wij contact met je op.

    Kijk ook hier voor onze contactgegevens.

  • Hoe weet ik of mijn zonnepanelen het goed doen?

    Het monitoren van de zonnepanelen doen wij, en is bij de huur inbegrepen. Dit betekent dat wij op afstand in de gaten houden of de zonnepanelen naar verwachting functioneren. Je kunt natuurlijk ook meekijken via de website of de app als je dat leuk vindt. Via een display op de omvormer kun je ook altijd zien hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt. Heb je een draaischijfmeter? Dan zie je de draaischijf terugdraaien bij zonnig weer.

  • Wat is allemaal in de maandelijkse huurprijs inbegrepen?

    Indien je voor ons kiest, dan is er in de prijs inbegrepen:

    • Zonnestroom systeem
    • Financiering
    • Installatie
    • Monitoring
    • Onderhoud
    • Reparatie
    • Verzekering

    Specifiek weten wat je gaat betalen? Prijzen opvragen

  • Krijg ik een nieuwe meter in mijn meterkast?

    In de meeste gevallen is er geen nieuwe meter nodig. Helaas is het niet in alle gevallen zo dat de meter ook stroom kan terug leveren. Het zit namelijk zo: de energie die jij niet gebruikt, wordt teruggeleid naar het elektriciteitsnet. Dit noemen we ook wel ‘salderen’. Wanneer het donker is, vul je jouw tekort weer aan via het elektriciteitsnet. Aan het einde van het jaar kijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt gegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Je mag ons bij de aanvraag van een offerte altijd een foto sturen van je meter, zodat wij vooraf een inschatting kunnen maken of er aanpassingen nodig zijn. Natuurlijk controleren we ook bij installatie of de meter wel terugdraait. Kijk ook even hier: zonnepanelen aanmelden bij netbeheerder

    Hieronder een beknopt overzicht van de verschillende meters:

    1. Ferrarismeter: dit is de ouderwetse draaischijfmeter. In de meeste gevallen kan deze gewoon terugdraaien. Je meter combineert hierdoor je stroomverbruik en je opgewekte energie door heen en weer te draaien. Ideaal eigenlijk, want de teruglevering wordt hierdoor niet apart geregistreerd, maar gaat vanzelf. Vooral als je niet méér gaat opwekken dan je gaat verbruiken (zoals de meeste mensen), wat erin resulteert dat je aan het einde van het jaar nog maar een (klein) bedrag moet betalen aan je leverancier. Dan is er dus geen reden om de meter te vervangen. Niemand, behalve jijzelf, ziet wat je opwekt en terug levert. Je kunt de opgewekte kWh zelf zien op zowel je omvormer als via de online monitoring en app.

    2. Analoge meter zonder draaischijf: Analoge meters (met draaiende cijfers) zonder draaischijf kunnen meestal niet terugdraaien. Heb je een dergelijke meter, neem dan contact op met je netbeheerder voor meer informatie en eventueel plaatsing van een nieuwe meter. Je kunt ook contact opnemen met ons voor advies.

    3. Digitale meter: De meeste digitale meters kunnen ook teruglevering registreren en geven dit automatisch door aan de netbeheerder, waarna de energieleverancier deze informatie daar kan opvragen. Je dient wel door te geven dat je stroom gaat terugleveren en te controleren of je netbeheerder dit wel registreert. Helaas zijn enkele digitale meters, vooral geleverd door Oxxio, niet in staat om teruglevering te registreren, in dit geval heb je een nieuwe meter nodig.

  • Wat als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat?

    Als verhuurder van zonnepanelen is dit ons risico. Kortom: Wij zorgen voor het onderhoud en de reparatie, dus als de fabrikant van de zonnepanelen failliet gaat, dan blijven wij zorgen dat je panelen goed blijven werken.

  • Hoe weet je dat je zonnepanelen hebt van goede kwaliteit, zodat ze niet voortijdig stuk gaan?

    Het is vaak lastig om de kwaliteit van zonnepanelen te beoordelen als je geen solar expert bent. Als je bij ons zonnepanelen huurt, ligt dit risico volledig bij ons. Daarom is het in óns belang er voor te zorgen dat we met de beste materialen werken. Niet alleen de kwaliteit van de panelen, maar ook de fabrikant is voor ons van belang.  Na veelvoudig en zorgvuldig research hebben wij onze partners geselecteerd, waarbij er goede en langdurige garanties zijn bedongen. Hierdoor ben jij, als klant van Solease, ook verzekerd van de beste kwaliteit als je het systeem later van ons overneemt.

  • Zonne-energie is toch veel te duur en niet rendabel zonder subsidie?

    Wanneer je bij ons zonnepanelen huurt hoef je geen investering te doen, maar kun je wél meteen euro’s en CO2 besparen met de zonne-energie van je eigen dak. Vroeger was zonne-energie inderdaad niet rendabel zonder subsidie, maar zonnepanelen zijn intussen zo aantrekkelijk geprijsd dat bij een goede dakligging zonne-energie goedkoper is dan normale stroom, zelfs zonder subsidie! Weten wat het kost? Vraag dan nu de prijs op.

  • Zijn zonnepanelen niet meer iets voor zonnige landen?

    Zelfs in Nederland schijnt de zon genoeg om met je eigen zonnepanelen veel elektriciteit op te wekken. Dit is wel iets minder gunstig dan in landen die meer richting de evenaar liggen. In Nederland krijgt het aardoppervlak jaarlijks zo’n 1000 kWh per m2 aan zoninstraling (ter vergelijking: de stad Nairobi in Kenia, vlak bij de evenaar, ontvangt 2000 kWh per m2 per jaar), maar het is nog steeds genoeg om interessant te zijn. We betalen in Nederland namelijk (veel) meer voor onze elektriciteit. Wil je weten hoeveel m2 is jouw dak is? Doe zelf de gratis dakcheck .

  • Ik heb schaduw op mijn dak van bomen/hoge gebouwen/schoorsteen/etc. Hoe weet ik of dit invloed heeft?

    Onze Solar experts controleren altijd of er schaduw op je dak valt en zo ja, hoeveel invloed dit heeft op de energieproductie van het systeem. We meten met behulp van geavanceerde software (met straat- en satellietbeelden) nauwkeurig je dak in. Zo wij met grote precisie kunnen zien hoeveel zonnepanelen er op je dak passen en in welke opstelling deze het efficiëntst opwekken.

    Waar mogelijk is het altijd goed om schaduw zoveel mogelijk te vermijden, maar door toepassing van optimizers zorgen we er voor dat schaduw op één paneel de werking van de rest van de zonnepanelen niet negatief beïnvloedt.

    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

    Vraag een offerte aan en laat een advies op maat maken.

  • Passen er niet meer zonnepanelen op mijn dak?

    Wij hebben ervoor gekozen om de zonnepanelen in geen geval te dicht bij de dakrand, dakgoot, of nok te plaatsen. Simpelweg omdat de wind op die plekken het meest krachtig is en we niet willen dat jouw dak of het zonnestroomsysteem beschadigt. Daarom werken we volgens extra strenge normen en richtlijnen bij het plaatsen van zonnepanelen. Dat heeft zeker zijn voordelen, wat bijvoorbeeld te merken was bij de zware storm van 18 januari 2018 en bij storm Ciara. Toen zijn al onze systemen blijven liggen. Dat kan geen enkele andere grote aanbieder zeggen. Kwaliteit en veiligheid staan bij ons voorop.

    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Ik heb een dakkapel. Kunnen daar ook zonnepanelen op?

    Nee, wij plaatsen niet op dakkapellen. Aan de constructie van dakkapellen zijn minder strenge veiligheidseisen gesteld dan aan daken. Daardoor kunnen wij de veiligheid van de installatie van zonnepanelen op dakkapellen niet garanderen. Is de dakkapel bedekt met dakpannen en is de hellingshoek van het dak groter dan 15 graden? Dan kan het vaak wel. Wil je het zeker weten? Wij beoordelen het graag voor je. Vraag dan een offerte aan.

    We kijken trouwens niet alleen naar de capaciteit van je dak, maar ook naar jouw energiebehoefte, zodat we een advies op maat kunnen geven waarmee jij het meeste voordeel hebt. Dat wil zeggen dat we niet jouw dak maar gewoon zo vol mogelijk leggen (dan kom je onnodig duurder uit, want overproduceren is niet rendabel), maar juist zo dicht mogelijk bij jouw energieverbruik komen met het aantal zonnepanelen. Zo heb jij het meeste voordeel en wij een tevreden klant.

  • Kan ik ook panelen op een grasveld plaatsen?

    Helaas bieden we deze optie niet. Het is technisch wel mogelijk, maar dit is veel gevoeliger voor schade en diefstal. Omdat wij verantwoordelijk blijven voor de panelen en de opbrengst ervan, is dit niet iets dat binnen ons aanbod ligt.

  • Heb ik ruimte genoeg voor zonnepanelen?

    Dit hangt uiteraard af van de grootte van je dak. Eén zonnepaneel is ongeveer 1 meter bij 1,70 meter. Op een plat dak is wat meer ruimte nodig voor hetzelfde aantal panelen, omdat ze anders schaduw werpen op het volgende paneel. Het is het meest interessant om het aantal zonnepanelen te nemen dat jouw jaarlijkse elektriciteitsverbruik dekt. Maar ook als er minder panelen op passen dan je nodig hebt om je verbruik te dekken, kan het nog steeds rendabel zijn.

    Door zelf een dakcheck te doen kun je kijken een eerste indruk krijgen wat er mogelijk is met jouw dak. Bevalt de uitkomst? Dan kun je na de dakcheck een offerte aanvragen en dan gaan onze solar experts voor je aan de slag om een offerte op maat te maken.

  • Is mijn dak sterk genoeg voor zonnepanelen?

    De meeste daken zijn sterk genoeg. Als wij twijfelen aan de staat van het dak, laten wij het dak vooraf door onze installateur (middels een schouw) beoordelen. Veiligheid boven alles!
    Weten wat zonnepanelen op jouw dak gaat opleveren en wat het kost? Vraag de prijs op van ons systeem.

  • Hoe worden de zonnepanelen op mijn dak geplaatst?

    Op een schuin dak gebruiken we dakhaken en een frame. De haken worden onder de pannen aan de pannenlatten gehaakt. Het frame word aan de haken geklikt en hier komen dan de panelen op.

    Op een plat dak worden de panelen onder een hoek van 13 graden op een frame geplaatst. Dit frame wordt verzwaard (afhankelijk van hoe hoog het platte dak is), zodat het niet van het dak kan waaien. Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat het frame het dak niet kan beschadigen.

    Op welk deel van het dak de zonnepanelen geplaatst worden, is onder andere afhankelijk van de vorm van het dak, de beschikbare ruimte en de aanwezigheid van schaduwgevende objecten.

    Wil je weten hoeveel zonnepanelen er op jouw dak passen? Doe dan onze dakcheck.

  • Levert de wisselende stroomproductie van zonnepanelen (wel zon, geen zon) risico’s op voor mijn elektrische apparaten?

    Nee, dit kan absoluut geen kwaad. De omvormer zorgt ervoor dat de stroom altijd de juiste spanning heeft. Op het moment dat er meer of minder stroom van de zonnepanelen komt dan er nodig is, vindt er uitwisseling met het elektriciteitsnet plaats. Er ontstaan dus geen energiepieken of -dalen bij jouw elektrische apparaten.

  • Heb ik een batterij nodig voor het opslaan van de stroom van de zonnepanelen?

    Nee, je blijft gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet. Wanneer je meer stroom verbruikt dan je zonnepanelen opwekken, haal je het tekort uit het elektriciteitsnet. Het elektriciteitsnet fungeert dus als een virtuele batterij.

    Als de zonnepanelen meer stroom opwekken dan je op dat moment gebruikt, wordt het overschot teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Bij jouw jaarafrekening (na een jaar energie afname) bekijkt jouw energieleverancier hoeveel stroom jij hebt weggegeven en hoeveel jij hebt gebruikt. Dit streep je tegen elkaar weg en hetgeen wat overblijft, krijg jij terug van de energiemaatschappij of moet je bijbetalen. Bijvoorbeeld: je hebt 2900 kWh geproduceerd met jouw zonnepanelen en je hebt 3000 kWh verbruikt. Dan betaal je alleen nog maar voor de overige 100 kWh. Dit noemen we ook wel ‘salderen’. Vanaf 2023 wordt de salderingsregeling afgebouwd en wordt jouw opbrengst en verbruik op een andere manier verrekend.

  • Heeft het nut om zonne­panelen te nemen als mijn dak niet op het zuiden gericht is?

    Ja, ook daken die op het oosten of het westen liggen, zijn vaak rendabel. En soms zijn daken op het noorden ook prima voor zonnepanelen. Lees vooral eens onze blogs over ‘Zonnepanelen op het noorden‘ of ‘Is mijn huis geschikt voor zonnepanelen?‘.

    Doe onze dakcheck om te kijken of jouw dak geschikt is of laat meteen een solar expert naar je dak kijken door een gratis offerte aan te vragen.

  • Mijn zonnepanelen hebben niet allemaal dezelfde kleur, wat nu?

    De productie van zonnepanelen is een gevoelig proces, en geen twee zonnepanelen zijn hetzelfde. Het kan daarom wel eens voorkomen dat er kleine kleurverschillen zitten tussen de zonnepanelen.

    De kleine kleurafwijkingen in een zonnepaneel hebben geen effect op de werking ervan. Deze zonnepanelen hebben dus hetzelfde vermogen om energie op te wekken als die perfect zwarte die ernaast ligt.

    De kans dat je zonnepanelen op je dak krijgt die onderling van kleur verschillen is zeer klein. Dit komt omdat we zonnepanelen altijd uit dezelfde batch halen (wat wil zeggen: de zonnepanelen die je op je dak krijgt zijn kort na elkaar geproduceerd in dezelfde fabriek).

    Het vervangen van een verkleurd zonnepaneel is daarom geen oplossing, aangezien die uit een andere batch komt. En al zou dat nieuwe paneel dezelfde kleur hebben als de rest van de panelen op je dak, dan is het technisch gezien onnodig omdat de werking hetzelfde is.

  • Als ik stop met huren, halen jullie de zonnepanelen dan van mijn dak?

    Ja, na 15 jaar huren halen we de zonnepanelen gratis van je dak. Je kan dan eventueel kiezen om een compleet nieuw systeem te laten installeren. Wil je eerder stoppen met huren, dan adviseren we om het systeem over te nemen. De meeste mensen sparen in ongeveer 5 jaar het bedrag bij elkaar om volledig eigenaar te worden van het systeem. Wil je van de zonnepanelen af, maar heb je nog geen 15 jaar gehuurd? Dan komen we ze van je dak halen tegen boekprijs plus demontage kosten, maar zonder boete.

  • Ik ben gebeld door een ander bedrijf dan Solease voor een schouw/installatie/serviceklus, klopt dit wel?

    Ja, dat kan goed. Solease werkt samen met verschillende installateubedrijven zodat er monteurs bij jou uit de buurt naar je toekomen. Dat voelt vertrouwt en is nog duurzaam ook (scheelt weer brandstof!). Geen van deze monteurs zullen je vragen om je rekeningnummer of andere gevoelige informatie. Wordt dit wel gedaan? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Opzeggen?

Stoppen met huren?

Bij ons bepaal je zelf hoe lang je zonnepanelen wilt huren. We hebben dus géén vaste looptijd. Je weet tenslotte nooit wat de toekomst brengt. Ga je verhuizen? Dat is geen probleem. Je kunt het systeem overnemen en meeverkopen met je huis (dat hierdoor stijgt in waarde) of je draagt het huurcontract (inclusief koopkorting) over aan de nieuwe huiseigenaar.

Over Solease

Solease is de eerste in Nederland die zonnepanelen ging verhuren. Bij ons huur je voor een scherpe prijs voor hoge kwaliteit zonnepanelen die enorm betrouwbaar zijn, want op kwaliteit moet je zeker niet bezuinigen met een levensduur van 25 jaar. Waarom je bij ons klant wilt worden:

✓ Duizenden tevreden klanten door heel Nederland
✓ Klanten waarderen ons met een 9.2
✓ Lokale, ervaren en gecertificeerde installateurs
✓ Overnemen kan iedere maand zonder boete
✓ Niet-goed-geld-terug garantie
✓ Huren = incl. monitoring, onderhoud & reparaties
✓ Scherpe prijs voor zeer betrouwbare systemen
✓ Systemen vanaf 4 zonnepanelen

Meer over Solease

Benieuwd naar de kosten en terugverdientijd?

Als je net de zoektocht naar zonnepanelen bent begonnen, kan er nogal veel op je af komen. Welke materialen heb je nodig? Waar moet je op letten? Wat kost een zonnestroomsysteem? Hoe ga je dat betalen en hoe snel heb je het terugverdiend? De antwoorden lees je in onze gratis whitepaper "Wat kosten zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?". Download hem nu!
Whitepaper downloaden